söndag 27 september 2015

Vem är Spring Jenny Spring?


Min resa som löpare började i augusti 2015 efter mitt livs första semester. Min kollega berättade om en app som hette Zombies Run 5k! och hur den vävde in löpning, serieavsnitt(i ljudboksformat) och typ ett strategispel som simcity(bygga sitt basecamp). Jag blev genast intresserad, främst för jag känt ett tag att jag kanske borde börja springa eftersom det är enda träningsformen en kan göra själv och för att det lät väldigt kul. Jag gillar serier och dataspel där en bygger städer så jag tänkte – tre flugor i en smäll! På den vägen är det.

Jag ska erkänna att jag inte direkt var övertygad att löpning var grejen för mig i början. Det tog några veckor och några rejäla baksmällar(fotleder och knän som värkte, fötter som domnade och överbelastning) och framgångar innan jag insåg att jag blivit en löpare.





Dagen jag insåg att jag var förälskad

Löppasset som gjorde mig till löpare skedde under en jobbresa till Skattungbyn i Dalarna. Under dagen kände jag för första gången en känsla av att jag bara behövde springa precis idag och känslan växte sig starkare ju längre dagen gick så jag bestämde mig för att springa när jobbdagen var över. Jag gav mig ut i vackra Skattungbyn och solen sken och jag gav precis allt. När jag kom tillbaka kände jag för första gången en endorfinkick och jag var fast. Jag blev så förälskad att jag gjorde det klassiska nybörjarmisstaget – sprang för hårt för snabbt. Vilket resulterade i överbelastning och en motvillig vilovecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar