fredag 2 oktober 2015

Hur springer jag bäst i backar?

Inför dagens runda hade jag läst på hur en springer bäst i uppförsbackar och det gav verkligen resultat för jag tog mig upp för en gång skull. Däremot fick jag gå 15-30 sekunder när jag väl kommit upp men jag behövde i alla fall inte stanna mitt i backen av andnöd. Så framsteg helt enkelt.

Så hur springer jag bäst i backar?

Det gäller att sänka farten och ta kortare steg då det kräver mindre energi. Små, kvicka rörelser gör uppförslöpningen energisnål. 
Spring lite på framfoten och trippa upp sakta, ta i med armarna lite mer än vanligt och håll upp blicken. Tryck ifrån med den bakre foten så att benet sträcks ut och böj knäet på främre benet så det blir lite högre. Försök att slappna av!
Jag försökte tänka att jag hade gåstavar i armarna för att gå igång svinget med armarna, och att trycka ifrån med bakre foten lite som att skutta ett steg i taget fast väldigt små skutt. Jag försökte också tänka på att andas djupt och inte ta ytliga andetag, vilket säkert också hjälpte!
I nedförsbacken ska en försöka ta snabba, korta steg och ha lätt framåtböjd överkropp. Försök helt enkelt att ta vara farten som du får i backen och undvika att bromsa upp farten (om du inte känner att det går alldeles för fort).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar